teknik vignette

Dulu mula2 aku mencebur diri dalam bidang fotografi ni aku byk tgk gambar2 org lain. Macam2 bagai jenis gambar ada. Tapi satu benda yg aku tertarik dan terfikir. Kenapa org letak vignette?? Vignette tu tak merosakkan gambar ke? Aku setakat terfikir la. Nak tanya tak boleh. Takde tunjuk ajarku SIFU. Dalam awal2 aku mengedit gambar aku tak pakai langsung teknik vegnette ni sebab  aku rasa merosakkan dan memburukkan gambar. Tapi lepas aku lagi banyak tgk gambar org kat flickr, portfolio fotografer terkemuka. Ramai je pakai. Oleh itu tak salah pakai vignette ni asalkan kuantiti dan cara dia betul.

Macam mana nak tau kuantiti vignette tu betul?? Aku pun tak tau sebenarnya. Apa yg aku boleh cakap, kuantiti vignette yg kita buat tu ada FUNGSI dalam gambar. Fungsi nya bergantung kepada diri anda sendiri. Secara umumnya vignette ni digunakan untuk bagi impact atau nak mata viewr focus kat subject, atau nak bagi mood gambar jadi misteri gitu.

Cara vignette pulak bergantung pada individu, macam2 cara ada. Cara biasa yg senang ialah hitamkan edge atau gelapkan warna edge. Aku selalu pakai cara first, yg second tu aku jarang pakai sangat.

Kesimpulannya, anda janganlah takut nak pakai apa2 jenis teknik pun termasuk vignette ni sebab takde benda salah dalam fotografi ni. Asalkan gambar anda cantik. Itu je yang kena tau.











geng, jom follow twitter | facebook | flickr

6 Responses so far.

  1. tictactoe says:

    vignette sounds delicious.where ditca learn ths frm?

  2. Oleh itu tal salah pakai vignette ni asalkan kuantiti dan cara dia betul.
    tal salah tu.setuju~!

  3. arghhh..typo sikit je..kelam la lu

  4. tictactoe:hahaha..kenapa sedap??

Leave a Reply