Keseimbangan Putih

Keseimbangan putih atau dikenali sebagai white balance, mesti korang tau kan fungsi dia.Ape2 pun aku nak cakap jugak.White balance ni membolehkan kita control macam mana hasil warna putih dalam gambar kita.Nak putih pure ke,putih kuning2 sikit ke,putih biru2 ke dan lain lain lagi. Setakat ni yg aku tau flash antara benda yg boleh kita gunakan untuk dapat putih pure.Ada cara lain lagi sebenarnya, tapi aku malas nak cakap.

Bagi aku, putih pure ni takde la aku nak cari sgt.Melainkan aku nak pastikan object putih aku dalam gambar betul2 warna putih.Barulah aku berusaha setting camera aku.Contohnya, aku nak ambik gambar makanan dalam pinggan putih, dan aku nak pinggan tu namapak betul2 putih.Time nilah perlunya putih betul2 putih.Contoh je.

White balance ni ade banyak jenis, (bagi Canon, maaf ye Nikonian sekalian :p ) Tungsten, White fluorescent. Daylight, Cloudy, Shade, Custom dan Automatic. Semua ni ikut susunan suhu warna kecuali Custom dan Automatic. Tungsten suhu paling rendah=sejuk (kebiruan) sampailah ke Shade suhu plg tinggi = panas (kekuningan oren2).

Cara basic nak pakai ialah kalau anda dekat kawasan redup, pakailah Shade. Kalau kat bawah matahari terik pakailah Daylight. Dan lain lain. Tapi tu cara basic, kita boleh jadi creative dengan white balance ni. Nak tau mcm mana caranya kenalah cuba2 sendiri dgn main hentam je white balance. Anda akan tau white balance mana yang best pada masa2 tertentu. Dan satu lagi elakkan pakai auto white balance.Bosan.

Aku bagi contoh gambar dan apa jenis white balance

White Fluorescent


Cloudy


geng, jom follow twitter | facebook | flickr

5 Responses so far.

  1. ala..sebab tu je yg selalu pakai..haha

  2. wow cantik nye apek! xsangke senpai aku berbakat.kene panggil abang apek mulai hari ni

  3. oh dude..jgn la mcm ni..ini boleh menimbulkan syak wasangka

  4. musuh ketat says:

    cool la abg apek

Leave a Reply