kepada pemborong lens [2]

Ni post kedua pasal lens. Post pertama klik sini. Ada kat sini aku nak senaraikan beberapa faktor yang kena fikir sebelum beli sesuatu lens.

1. LENS SPEED
Lens speed ni adalah benda pertama yang kita kena consider dalam mebeli lens. Lens yang laju bermaksud aperture yang tinggi (f stop rendah). Maksudnya, cahaya dapat masuk dengan banyak even dalam keadaan gelap. Aperture paling besar aku pernah jumpa ialah f1.4 tapi agak mahal la. Dan kalau aperture besar quality bokeh pun akan up. Sebenarnya, kalau lens yang ber aperture rendah pun tak salah. Contohnya kit lens 18-55mm f3.5-f5.6, tapi kadang-kadang dalam keadaan gelap kena pakai flash atau sumber cahaya untuk dapat gambar yang cantik. Tu pandai-pandai korang la nak settle macam mana.

2. FOCAL LENGTH
Focal length ni maksudnya nilai mm kat lens tu. Lagi tinggi nilai mm tu, lagi jauh korang boleh zoom. Part ni aku tak boleh cakap banyak sebab semuanya bergantung kat korang nak buat photography jenis macam mana.

3. FOCUSING DISTANCE
Ini adalah jarak hujung lens dengan subject. Benda ni berguna kalau korang minat macro atau close up photography.

4. IMAGE STABILIZATION
Function ni berguna untuk elakkan camera shake. Selalunya kebanyakan lens dah ada IS ni. Tapi ada yang takde. Ikut korang kalau nak atau tak. Sebab kalau lens yang ada IS ni harganya akan naik sikit. Bagi aku IS ni penting kalau lens korang panjang (focal length tinggi). Sebab, semakin zoom semain shake camera, so IS sangat penting time ni.

5. BUILD AND QUALITY
Build dan quality setiap lens berbeza. Kalau lens mahal qualitynya memang mantap dan selalunya agak berat. Lens murah pulak kadang-kadang nampak macam plastik dan ringan. Jatuh sekali boleh pecah. Tapi bagi aku benda ni takde lah penting sangat asalkan korang tau jaga lens dan tak campak-campak lens.

6. BUDGET
Yang ni aku tak boleh cakap banyak. Isi poket berbeza bagi setiap orang. Bagi CANON, lens yang bergelang merah adalah lens yang mahal (L series). Tapi bagi orang yang tak berduit dan biasa, aku nasihatkan korang pakai lens yang murah dulu selama 2-3 tahun, bagi master setting-setting camera, tau apa tu aperture, iso, shutter speed, white balance dan lain-lain settings yang korang tak pernah usik, pastu barulah fikir untuk beli lens. Ni baru beli camera beberapa bulan dah tukar lens, amende tu? Tau la korang banyak duit. Bagi pendapat aku, jenis lens takde lah mainkan perananyang sangat penting dalam quality gambar anda. Yang penting adalah cahaya dan Point Of View korang. So betulkan skill tu dulu.

7. BRAND
Dekat luar tu ada banyak brand camera. Dan banyak juga third party lens. Kalau korang pakai Nikon, tak smestinya lens kena nikon. Boleh je pakai Tamron atau Sigma. Maksud aku takde lah third party lens tu hebat. Tapi mungkin lens diorang murah dan quality dia sama dengan lens Canon atau Nikon. Bagi aku, setiap brand ada lens yang tak best dan best. So, sebelum beli lens baik korang buat research sikit dan bandingkan mana yang berbaloi.

4 Responses so far.

  1. tictactoe says:

    hang suka lens pa?
    awat ? :D
    jawab jgn x jwb

  2. hahahaha..mmg xkan jawab la..kalau jawab nanti jadi hadiah pulak :p

  3. tictactoe says:

    alahai hang nih..ceq tny saja2 pun.kerek la u!

  4. hahaha..kat public kena kerek dgn gf..baru nampak cool

Leave a Reply