Kenapa dan Mengapa

Korang yg baca blog aku mesti terfikir kan. Kenapa aku tak tulis pasal cara2 edit gambar kan.Alasannya ialah aku rasa belajar pasal teknik mengambil gambar lebih penting. Oleh sebab itu aku pun mengajarlah pasal composition,teknik dan lain2 kat sini. Lagipun blog ni baru lagi kan,aku rasa bersalah jugak la kalau tak ajar benda paling basic kat sini.

Bagi aku, edit gambar dan teknik ambil gambar(composition dan lain2) adalah 50-50 dalam menentukan gambar yg cantik.Kalau composition hampeh payah jugak nak edit sampai jadi cantik.Sama jugak la, kalau composition dh nice dah tapi edit pulak lebih2 jadi buruk. Itu kerugian jugak la.Tips aku untuk edit gambar,edit je la macam mana korang suka, asalkan gambar korang jadi cantik.Tu je..hahaha

Lagi satu aku tak ajar kat sini pasal edit sebab software makin lama makin cangih dag makin update.Apa yang aku tulis tahun ni,tah2 dua tiga tahun depan org tak baca dah. Dulu orang pakai photoshop, sekarang dah ramai pakai lightroom. Kalau aku ajar pasal teknik,sampai bila-bila org boleh baca pasal ni. Tapi mugkin pada masa hadapan, aku akan buat tutorial photoshop atau lightroom. Kalau korang nak la :p


2 Responses so far.

  1. xde shoutbox utk mmbalas chat..maap klo kt sisni sy tulis yer..

    err..not pro yet laa..still in learning process...

Leave a Reply