Sentuhan Warna

Warna adalah element paling power dalam gambar.Walaupun sikit mmg akan bagi efek yg besar.Oleh itu,warna dapat digunakan untuk membuat gambar anda menjadi attractive dan kalau lagi pro boleh gunakan warna untuk dorong mata viewer ke tempat yg kita nak dalam gambar.Faham tak?ke ayat aku berterabur? Tapi mcm tu lah maksudnya =p

Setiap org ada favourite colour dan tak berapa suka dgn combination sesuatu warna kan.Yang tu tak berapa penting dalam dunia photography ni,yang pentingnya ialah warna apa yg "attract the eye more strongly". Jawapannya ialah, primary colours terutamanya warna merah (primary colour ialah biru,merah dan kuning kalau korang lupa la).

Lagi satu, warna ni penting.Cuba bayangkan ada banyak gambar depan kita.First gambar yg kita akan tgk ape?Bagi aku, aku akan tgk gambar yg ada warna merah dulu.Penting tak warna?Oleh itu pemilihan warna agak penting jugak la untuk bagi gambar kita lebih 'umph'.Dan tak semestinya kita kena shoot merah je.

Sebenarnya, kalau shoot studio mungkin senang untuk susun warna2 ni, kalau kat luar mungkin akan lagi susah.Oleh itu nasihat aku, time kat luar cubalah buka mata cari warna2 yg menarik untuk gambar anda :)

Kat bawah ni contohnye lah.Tgk dan baca lah.

Background die walaupun terang dan banyak pattern yg mungkin menganggu subject.Tapi first skali yg kita nampak mesti bunga merah tu kan.Oleh itu aku nak cakap, warna dalam ni agak betul la.Itulah kisahnye....

3 Responses so far.

  1. tictactoe says:

    tny cmtu br i pasan berkilau2 gile air kat daun bwh tuu..

    i kate air yg kat bunge ;D

Leave a Reply