red,yellow and brown

Dah lama aku tak post kat blog ni,sebab asyik busy je dengan hal2 duniawi.Kali ni aku nak bercerita pasal gambar autumn.Aku pergi Nikko 2 minggu lepas dan gambar yg aku ambik takde la banyak sgt.Tapi aku nak ajar sikit la pasal shoot gambar autumn ni.

1.Contrast
Kalau sebut pasal autumn mesti akan teringat color kan.Oleh sebab itu sebelum shoot cari color contrast yg best.Contohnya kaler merah dengan hijau ke,kuning dengan biru ke dan lain2.Pandai2 la gabung color tu.Cara paling senang, contrast antara subject dan background.

2.White balance
Main white balance.Jangan pakai automatic white balance, buat rugi je ade function tu kalau tak pakai.Sebagai contoh, time aku pergi Nikko ni aku pakai white balance cloudy.Supaya gambar aku nampak agak kuning.Biar daun2 tu nampak lebih umphhh.

3.Underexposed
Time nak shoot autumn.Aku nasihatkan underexpose kan sedikit kat setting camera tu.Supaya color daun tu akan naik lagi dan dapat lebih banyak detail.Jangan enderexpose sgt,nanti rosak gambar.Buat rugi je amik gamabr byk2 tapi semua gelap

4.Eperture
Main aperture.Sama ada nak background blur atau sharp.Yang ni bergantung terhadap situasi la kita nak gambar mcm mana.

5.Be creative
Jangan asyik ambik gambar daun je.Ambik gambar lain.Contohnya, ambik gambar org2 kat sekeliling ke, gambar kasut ke.Ape2 la.Dan 'be creative'.















more pictures

4 Responses so far.

  1. tictactoe says:

    huahhhh i loike ur autumn shots!! *looking up
    ckp hujan amek gbr xbest sgt...lawaaa gle ok!

  2. huaaaaa..pekah tgk ke??ingatkan bz tadi :)

    ala..mmg hujan pon..dua2 hari

    terpaksalah bgn pukul 6 pagi untuk shoot gambar air terjun dan daun2 sebab time tu x hujan

Leave a Reply