automatic mode

post ni bagus untuk budak2 yg baru dapat dslr..hehe..main2 je..x kisah la yg baru ke tak..tapi kali ni aku nak ajar pasal automatic mode..mesti korang x penah pakai automatic dan mode2 beginner tu kan..haaaa..salah tu..kan mode tu ada kat situ..pakai je la..rugi duit korang beli kamera kalau tak pakai..tapi aku x cakap kena pakai setiap masa

kenapa??pada adik2 yg baru blajaq pasal kamera ni..yang blank2 lagi pasal nak control cahaya masuk lens tu (shutter speed, aperture, iso), mode2 beginner ni sesuai la untuk cik adik sekalian : )

bagaimana??caranya mudah saja..masa anda nak amik gambar something..tapi time tu anda x tau setting die..ubah mode anda kepada automatic mode (yg ade gambar segi empat kaler hijau tu)..anda tekan shutter speed setengah je..time tu anda boleh tgk ape shutter speed die..ape aperture die..pastu dengan info2 tadi anda gunalah kat mode aperture priority atau shutter speed priority atau manual..anda bukan setakat amik bulat2 je setting tu..anda boleh tukar sket2..dan time tukar2 dan experiment tu la anda akan dapat belajar sket2 pasal pengawalan cahaya

hah..untuk tambahan..anda juga boleh pakai mode2 beginner yang lain (pakai yg bersesuaian lah..jangan nak amik gambar bunga pakai landscape mode pulak..tapi kalau nak try boleh je..hehe)


benda ni aku cakap dari experience..dulu time awal2 aku buat macam ni jugak..aku pun blank pasal shutter speed, aperture, dan iso ni..pastu untuk senang dan blajar slow2..aku pakai cara ni..dan untuk share aku tulis la kat sini..ada ilmu kalau x share..buat apa

lagi satu..aku nak pesan kepada yg baru blaja pasal camera ni..rajin2 la amik gambar dan upload2 kat flickr atau mane..sebab lagi banyak anda tekan shutter..lagi banyak experience..pasal upload kat flickr..setiap kali upload mesti kita akan fikir ape yg x kena dalam picture yang kita amik tu..kita akan belajar dari kesalahan..setakat yang aku tgk sekarang ni..orang yang tak upload atau tgk balik apa yg kurang kat gambar yg die amik tu..die mmg lambat gile improve(ni dari apa yg aku tgk la..tapi aku rasa mmg betul pun)..so cara yg senang..upload kat flickr ataupun facebook..sebab sekarang ramai org ada facebook kan..jangan la malu..aku pun dulu gambar haprak jugak

ni gambar2 dulu yg aku amik..ni folder first dalam albun gambar aku










amacam??xde la lawa sgt kan..tula..aku nak cakap..awal2 upload je..xyah malu..semua orang start dgn xde ilmu kot..mana ada start2 je terus pro..nak improve cepat..ikut cara aku cakap tadi

7 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    btol tu apek..terbuka terus minda aku ni...

  2. Anonymous says:

    aduh apek aku terase

  3. lol..rilek2..ni general je..xde kepada sape2

  4. tictactoe says:

    utk org yg x pkai dslr bageimano?
    x lambat ke nk tuka2 setting sblm snap?
    klu amek bnda yg static nantoka naru,contohnye klu nak amek sekumpulan nihonjin pkai kimono kat jinja time ade shougatsu contohnye,kelamkabut tuka setting nnt da past by da kn x sempat tu..

  5. macam ni..setiap fotografer, sebelum amik gamabr apa2.benda first yg dia kena buat ialah buat test shot.cari settings yg sesuai untuk keaadan time tu..itulah rahsianya

    kalau bukan dslr,contohnya compact camera pun macam tu jugak la(yg boleh ubah settings die).kalau yang x boleh ubah tu xleh buat apa la :)

    ni tanya ni nak beli camera ka??

  6. tictactoe says:

    x laaa ..klu bli pun lambat laie la apek ;D

    sj je tny..slalu malas nk setting2 tiap kali nk amek gbr..>.<

Leave a Reply